BETA
Mądry przed szkodą

EV – stacja przyszłości

Uwaga Kierowcy

Samochody elektryczne, mimo wielu kontrowersji z nimi związanych, są coraz bardziej popularne. Przed tzw. elektromobilnością nie uciekniemy. Nie oznacza to jednak kresu tradycyjnych stacji paliw ciekłych, a konsekwentne rozszerzanie ich oferty – tak jak dotąd było z gastronomią i convenience.

Otwierając ubiegłoroczne, XXIV Międzynarodowe Targi STACJA PALIW 2017, Minister Energii Krzysztof Tchórzewski podkreślił znaczenie elektromobilności dla polskiego transportu. Przypomniał, że nasz kraj chce być liderem tego sektora i zapowiedział plany budowy sieci szybkich ładowarek EV (ang. electric vehicle – samochodów elektrycznych). – Aby stanąć do technologicznego wyścigu z innymi państwami w tym obszarze, wszyscy musimy współpracować: zarówno decydenci, naukowcy, jak i biznesmeni – powiedział zaś w lutym b.r. podczas uroczystości zawiązania polskiego konsorcjum naukowego Pol-Stor-En.

Prezydent RP Andrzej Duda na konferencji „Technologie przyszłości. Elektromobilność” zaznaczył z kolei, że elektromobilność jest bardzo ważna, bo będzie opierać się na rodzimych zasobach energetycznych: – Jeśli chodzi o energię elektryczną, jesteśmy w stanie wytwarzać ją na miejscu (…) być samowystarczalni – zauważył, podkreślając, że polskie firmy od lat produkują EV, jak m.in. Melex, Ursus czy Solaris.

Coraz więcej jest autobusów elektrycznych we flotach komunalnych. EV są jednak atrakcyjną alternatywą nie tylko w transporcie pasażerskim, ale – ze względu na wprowadzane dla eliminacji smogu ograniczenia przy wjeździe dla diesli do centrów miast – także dla firm logistycznych w dostawach na takich terenach. Obecnie testują je wszystkie czołowe firmy tego sektora. Poczta Polska wraz z krajowymi start-upami rozważa zaś wyposażenie w elektryczne skutery listonoszy. Wynajem i carsharing(współużytkowanie) pojazdów elektrycznych (także rowerów EV) nie tylko cieszy się coraz większym zainteresowaniem tzw. pokolenia milenialsów, ale również może przynosić dochód, czego przykładem Traficcar czy Panek.

Z kolei Yareal to pierwszy w Polsce deweloper, który wraz z innogy Polska proponuje potencjalnym lokatorom ładowania w garażu podziemnym. – Ograniczona dostępność publicznych stacji ładowania jest jedną z barier rozwoju elektromobilności w Polsce. Rozwój elektromobilności to jeden z naszych priorytetów biznesowych – powiedział Janusz Moroz, Członek Zarządu ds. Handlu innogy Polska.

By elektromobilność w naszym kraju stała się faktem, potrzebna jest sieć szybkich ładowarek przy polskich drogach. Inwestują w to polskie koncerny paliwowe. PKN Orlen ogłosił postępowanie na zakup ładowarek 50 i 100 kW i chce je udostępnić jeszcze w tym roku. Prezes płockiego koncernu, Daniel Obajtek, jeszcze jako prezes Energi przekonywał, że infrastruktura EV może być dobrym biznesem. – Możemy przypuszczać, że w związku z rewolucją w branży motoryzacyjnej, wynikającą z rozwoju elektromobilności, tradycyjna działalność koncernów paliwowych będzie traciła na znaczeniu. Ważniejsza będzie petrochemia – powiedział zaś w połowie marca br., komentując dla „Dziennika Gazety Prawnej” plany przejęcia Lotosu.

W ramach projektu LEM (Lotos Electro Mobility) spółka Lotos Paliwa już w ub.r. wytypowała 50 stacji, które mają zostać wyposażone w ładowarki EV. Pierwsze na A1 i A2 Gdynia-Gdańsk-Warszawa. Koszt ok. miliona euro będzie w części pokryty ze środków unijnych. Po sukcesie kampanii „Naj nie bierze się znikąd” Lotos inwestuje też w promocję swych punktów ładowania. Elektromobilność nie jest jednak wyłączną domeną koncernów. UNIMOT SA np. rozważa rozszerzenie o taką propozycję oferty organizowanej przez siebie w Polsce sieci niezależnych stacji AVIA. Podpisano już wstępne porozumienie z Wanbang Charge Equipment Co. Ltd. (Star Charge) – największym niezależnym operatorem stacji ładowania pojazdów EV w Chinach.

Na rynku ładowarek EV szybko rośnie konkurencja, ale polskie firmy nie pozostają w tyle. Zielonogórska Ekoenergetyka-Polskato jeden z liderów europejskiego rynku ładowarek wysokiej mocy dla autobusów elektrycznych. Do tej pory dostarczyła blisko 150 stacji szybkiego ładowania do ponad 20 miast w Europie, a jej urządzenia uczestniczyły w ponad 50 programach testowych.

Rodzinę odmierzaczy Adast, obejmującą stację do ładowania akumulatora pojazdu elektrycznego i pojazdu hybrydowego, zgłoszono do konkursu PRODUKT ROKU XXV Międzynarodowych Targów STACJA PALIW 2018.

Coraz więcej jednak tego asortymentu na naszych targach: – Mamy w ofercie szybkie stacje ładowania DC wszystkich czołowych producentów, tj.: ABB, Delta, Efacec Garo czy Tritium. To właśnie szybkie ładowarki Garo będzie można obejrzeć na jubileuszowych, XXV Międzynarodowych Targach STACJA PALIW 2018 w Warszawie. Na naszym stoisku będzie można uzyskać także informacje na temat ultraszybkich ładowarek 175-350 KW i mobilnej aplikacji do zarządzania i rozliczeń płatności EV+Map. Wszystkich zainteresowanych serdecznie zapraszamy! – mówi Przemysław Kałdoński, pełnomocnik zarządu firmy EV Plus.

Z kolei Grupa GO, o wieloletnim doświadczeniu w branżach hotelarskiej, deweloperskiej i motoryzacyjnej, w dziedzinie EV jest partnerem takich marek, jak: Garo, Setec Power, Keba, NRG-Kick, Chengdu Khons, Mentz, PRE Biel. – Charakteryzuje je niezawodność i najwyższa jakość. Garo jest wyłącznym dostawcą produktów dla Volvo i Hyundai – mówi Dawid Sroka zGO+eAuto Sp. z o.o.

Wydajne ładowarki EV coraz częściej trafiają do oferty tradycyjnych wystawców naszych targów: – Od stycznia 2018 r. weszliśmy na nowy rynek. Jesteśmy autoryzowanym przedstawicielem EV Plus, która jest dystrybutorem punktów ładowania pojazdów elektrycznych oraz hybryd. W związku z tym możemy sprzedawać, montować i serwisować „słupki” firm: Ensto, Garo, ABB czy DELTA Energy System; oraz system bezgotówkowego rozliczania transakcji EV Plus. Począwszy od urządzeń do domowego użytku, przez średnie (np. do galerii handlowych), po superładowarki na stacje paliw – mówi Adam Koźbiał, dyrektor handlowy Petroster-Serwis. Spółka ta, znana od lat z kompleksowej obsługi stacji paliw, nie rezygnuje jednak z dotychczasowej działalności. W tegorocznym konkursie prezentuje aż dwa rozwiązania: „System pomiaru skuteczności odzyskiwania par benzyn na stacjach paliw” – czyli krótko mówiąc: problematyka VRS-ów, obligatoryjnego odzysku oparów; oraz „TANK CONTROL – bezprzewodowy system kompleksowej kontroli zbiorników na paliwa płynne”, umożliwiający podgląd wszystkich systemów kontroli wycieku, pomiarów i sterowania w rafineriach, na stacjach, w składach paliw, magazynach chemicznych itp.

Jubileuszowe, XXV Międzynarodowe Targi STACJA PALIW 2018 organizowane przez Polską Izbę Paliw Płynnych odbędą się 9-11 maja 2018 r. w Warszawskim Centrum Wystawienniczym EXPO XXI przy ul. Prądzyńskiego. Wydarzenie skierowane jest do przedsiębiorców prowadzących stacje paliw, myjnie, lokale gastronomiczno-wypoczynkowe i hotelarskie, sklepy convenience, a także do wszystkich zainteresowanych tym, co dzieje się na rynku paliw.

Partnerem Strategicznym XXV Międzynarodowych Targów  STACJA PALIW 2018 jest BP Europa SE, Oddział w Polsce – sieć mająca w naszym kraju, proporcjonalnie, najwięcej franczyzowych stacji paliw, a Partnerem Głównym: EHRLE – jeden z fot. Rodzinę odmierzaczy Adast, obejmującą stację do ładowania akumulatora pojazdu elektrycznego i pojazdu hybrydowego, zgłoszono do konkursu PRODUKT ROKU XXV Międzynarodowych Targów STACJA PALIW 2018.


Ładowanie
Uwaga Kierowcy