BETA
Mądry przed szkodą

W deszczu łatwiej o kolizję z udziałem pieszego

Uwaga Kierowcy

W deszczowe dni wzrasta liczba kolizji pojazdów z pieszymi – nawet o 58% w przypadku ulewy*. Deszcz pogarsza widoczność i wydłuża drogę hamowania, dlatego przy takiej pogodzie kierowcy powinni zachować szczególną ostrożność – tłumaczą trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Naukowcy z Uniwersytetu w Porto wykazali, że w deszczowe dni wzrasta liczba kolizji pojazdów z pieszymi. Przy lekkich opadach wzrost wynosi 6-10%, a podczas ulewy nawet 58%.

Zauważono również ciekawą zależność: jeśli cały tydzień był deszczowy, takie kolizje występowały już rzadziej. Może mieć to związek z tym, że w takich okolicznościach zmniejsza się ruch pieszych, a jednocześnie uczestnicy ruchu dostosowują swoje zachowanie do gorszych warunków drogowych. Jednocześnie jednak kiedy deszcz padał przez cały miesiąc, liczba kolizji znów wzrastała – prawdopodobnie dlatego, że wszyscy przyzwyczaili się już do deszczowej pogody.

W czasie deszczu kierowca powinien zawsze zachować szczególną ostrożność. Na mokrym asfalcie wydłuża się droga hamowania samochodu, a jednocześnie, zwłaszcza przy intensywnych opadach, pogarsza się widoczność. Z tego powodu powinniśmy dostosować prędkość do panujących warunków i uważać szczególnie w pobliżu przejść dla pieszych – mówi Krzysztof Peła, ekspert Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Podczas deszczu kierowcy powinni zwolnić również po to, by uniknąć ochlapania pieszych czy rowerzystów. Jeżeli ochlapując kogoś wodą, stworzymy zagrożenie na drodze (np. rowerzysta straci panowanie nad pojazdem), grozi nam mandat w wysokości nawet 500 zł.

Troska o komfort innych uczestników ruchu świadczy o naszej kulturze osobistej. Oczywiście, nie zawsze w porę zauważymy wodę na jezdni i będziemy w stanie uniknąć ochlapania innej osoby. Na wszelki wypadek warto zdjąć nogę z gazu na przykład w okolicach przystanków autobusowych, gdzie często tworzą się zagłębienia, w których zbiera się woda – mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

*A. Lobo, S. Ferreira, Daily and Latent Lagged Effects of Rainfall on Pedestrian–Vehicle Collisions, https://doi.org/10.1175/WCAS-D-19-0065.1


Ładowanie