BETA
Mądry przed szkodą

Wyniki 6. edycji Europejskiego Barometru Odpowiedzialnej Jazdy

Uwaga Kierowcy

Więcej nieuwagi i niekulturalnych zachowań oraz nadmierna pewność siebie w zestawieniu z niebezpieczeństwem zaśnięcia za kierownicą: czas skończyć z wymówką „ja nic nie zrobiłem, to jego wina”!

Fundacja VINCI Autoroutes ogłasza wyniki Europejskiego Barometru Odpowiedzialnej Jazdy 2019. Zakrojone na szeroką skalę badanie przeprowadzone przez IPSOS objęło 12 418 osób z 11 europejskich krajów, umożliwiając sportretowanie zachowań i przekonań Europejczyków za kierownicą. Pozwala ono prześledzić ewolucję ryzykownych zachowań oraz dobrych praktyk, aby przyczynić się do lepszego ukierunkowania komunikatów mających na celu zapobieganie wypadkom drogowym w poszczególnych krajach.

Mimo świadomości ryzyka wynikającego z nieuwagi za kierownicą europejscy kierowcy coraz częściej narażają się na niebezpieczeństwo z powodu urządzeń mobilnych:

  • 97% europejskich kierowców sądzi, że wysyłanie i (lub) czytanie SMS-ów lub e-maili podczas jazdy jest niebezpieczne, niemniej jednak robi to 1 kierowca na 4. / W Polsce 93% kierowców ocenia takie zachowanie jako niebezpieczne, a przyznaje się do niego 33%;
  • Prawie 1 kierowca na 2 (+6 pkt w porównaniu do roku 2017) rozmawia przez telefon podczas jazdy, korzystając z systemu Bluetooth, podczas gdy wpływ takich rozmów na uwagę jest taki sam, jak w przypadku innych środków komunikacji telefonicznej / 56% (+12) polskich kierowców;
  • 43% (+4) respondentów ustawia nawigację GPS podczas prowadzenia pojazdu / 57% (+10) polskich kierowców;
  • Więcej niż 1 europejski kierowca na 10 przyznaje, że miał już wypadek lub był o włos od niego z powodu używania telefonu za kierownicą / w Polsce wskaźnik ten wynosi 10%;
  • 19% (+3) sygnalizuje innym kierowcom wybrane wydarzenie za pomocą aplikacji na smartfon lub narzędzia wspomagającego jazdę, prowadząc przy tym samochód / 31% w Polsce.
  • Jedyną praktyką, której popularność spadła w ciągu ostatnich 2 lat, jest używanie za kierownicą telefonu bez zestawu głośnomówiącego, jednakże wciąż przyznaje się do tego więcej niż jedna czwarta Europejczyków (27%; -5 pkt | 47% Polaków; -1 pkt), mimo że jest to zakazane we wszystkich 11 krajach objętych badaniem.

Wciąż trwałe są stereotypy i złe praktyki związane z sennością: nie traćmy czujności!

  • Zdaniem 43% europejskich kierowców, prowadzą oni dobrze lub nawet lepiej, gdy są zmęczeni, (w przypadku Polaków jest to nawet 53%);
  • 85% (+4 pkt w porównaniu do roku 2017) kładzie się spać później lub wstaje wcześniej przed długą podróżą / Polacy są na szczycie podium ze wskaźnikiem 93%;
  • 26% (+3 pkt w porównaniu do roku 2017) miało już wrażenie, że przysnęli na kilka sekund za kierownicą / 24% w Polsce;
  • Więcej niż 1 europejski kierowca na 10 przyznaje, że miał już wypadek lub był o włos od niego z powodu senności lub zaśnięcia za kierownicą / w Polsce wskaźnik ten wynosi do 12%.

Coraz więcej niekulturalnych zachowań tworzących napiętą atmosferę na drogach:

  • 53% (+7 pkt w porównaniu do roku 2017) europejskich kierowców przyznaje się do nieuzasadnionego trąbienia na kierowców, którzy ich denerwują / 52% (+9) polskich kierowców;
  • Więcej niż 1 kierowca na 5 (+4) nie waha się wysiąść z samochodu, aby rozmówić się z innym kierowcą / 36% (+10 pkt) w Polsce;
  • Tylko 3% respondentów uważa się za agresywnych za kierownicą / 1% w Polsce.
  • 84% (+3) europejskich kierowców odczuwało już obawę z powodu agresywnego zachowania innego kierowcy / 83% (+7) polskich kierowców.

Wielu europejskich kierowców zachowuje się w sposób agresywny, wykazuje się nadmierną pewnością siebie lub zadufaniem za kierownicą, zwalniając się z obowiązku przestrzegania przepisów Kodeksu drogowego i zachowania ostrożności. Jednak wyraźnie widać, że liczba ofiar wypadków drogowych jest najniższa właśnie w krajach, w których odpowiedzialne zachowania na drodze są najbardziej rozpowszechnione. Przyszła więc pora, by każdy z nas podjął decyzję o zmianie swojego postępowania, tak by aktywnie zadbać o bezpieczeństwo własne i innych – Bernadette Moreau, Dyrektor Generalna Fundacji VINCI Autoroutes.

Zagrożenie zawsze stwarzają inni…

Mimo że Europejczycy przyznają się do licznych ryzykownych zachowań za kierownicą, nadal panuje powszechne samozadowolenie: 97% przypisuje sobie co najmniej jedną pozytywną cechę (98% Polaków). Mówią o sobie przede wszystkim, że są ostrożni (74% | 72%), spokojni (57% | 67%) oraz, choć w mniejszym stopniu, uprzejmi (28% | 36%). Z drugiej strony bardzo niewielu europejskich kierowców uważa się za zestresowanych (10% | 6%) i bardzo rzadko za agresywnych (3% | 1%), nieodpowiedzialnych (1%) lub stwarzających zagrożenie (1%).

Jednak oceniając zachowanie innych kierowców, Europejczycy są o wiele mniej wyrozumiali: 82% spośród nich używa przynajmniej jednego negatywnego określenia, żeby opisać styl jazdy innych kierowców (90% Polaków) i uważa ich za nieodpowiedzialnych (46% | 68%), zestresowanych (36% | 19%), agresywnych (30% | 34%) i stwarzających zagrożenie (28% | 39%).

Ponadto wielu europejskich kierowców, gdy przyjmują pewne niebezpieczne lub agresywne zachowania, otwarcie próbuje zrzucić z siebie odpowiedzialność, twierdząc, że to inni zmusili ich do takiego zachowania. Dotyczy to szczególnie sytuacji, gdy trąbią na kierowców, którzy ich denerwują (45% | 50% polskich kierowców przyznaje się do takiego zachowania), oraz gdy wyprzedzają prawą stroną (41% | 44% w Polsce).

Fundacja Vinci Autoroutes zaleca

  • Dobrze wyśpij się w noc przed wyjazdem;
  • Staraj się nie wyruszać w nocy (między 22 a 6);
  • Rób regularne przerwy podczas całej podróży, co najmniej co dwie godziny;
  • Po pojawieniu się pierwszych oznak zmęczenia zatrzymaj się na parkingu i zrób krótką przerwę;
  • Regularnie zmieniaj się za kierownicą z innym kierowcą;
  • Ustaw nawigację przed wyruszeniem w drogę;
  • Przewiduj różne sytuacje, lepiej się zorganizuj i uprzedź swoich bliskich, że będziesz prowadzić i że za kierownicą nie odbierasz telefonu;
  • Korzystaj z telefonu i aplikacji tylko podczas postoju.

Ładowanie
Uwaga Kierowcy