BETA
Mądry przed szkodą

Zwolnij, jedź uważnie i wybierz fotelik montowany tyłem

Uwaga Kierowcy

Niemal dwie piąte (38%) rodziców w Polsce przekracza prędkość, kiedy wiezie swoje dzieci samochodem. Według najnowszego raportu Światowej Organizacji zdrowia, obrażenia powstałe w wyniku wypadków drogowych są najczęstszą przyczyną śmierci dzieci i młodych dorosłych w wieku od 5 do 29 lat. Szwedzi są wzorem do naśladowania, jeśli chodzi o bezpieczeństwo dzieci na drogach – głównie ze względu na rekomendację stosowania fotelików montowanych tyłem, które są 5 razy bardziej skuteczne niż klasyczne.

Szwedzi od lat pojawiają się w czołówce rankingu szczęścia Happiness Index, ale to nie tylko dlatego, że doskonale wiemy, jak zachować życiową równowagę zgodnie z podejściem „lagom”, ale także dlatego, że dbamy o poczucie bezpieczeństwa. Wierzymy, że to właśnie bezpieczeństwo jest fundamentem dobrego samopoczucia obywateli. I nie chodzi tu tylko o tradycyjne działania państwa, ale także wzmocnienie świadomości ludzi, co do tych czynników, które wpływają na ich bezpieczeństwo każdego dnia, a są proste do wdrożenia, na przykład bezpieczna jazda samochodem – mówi Stefan Gullgren, Ambasador Szwecji w Polsce.

Wspólna sprawa

Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, jedną z najważniejszych kwestii w światowej debacie jest zachowanie go w ruchu drogowym – zgodnie z ostatnim raportem Światowej Organizacji Zdrowia, obrażenia powstałe w wyniku wypadków drogowych są ósmą najczęstszą przyczyną śmierci ludzi bez względu na wiek. Sytuacja jest jeszcze gorsza, jeśli chodzi o dzieci i młodych dorosłych do 29 roku życia – w ich przypadku to pierwsza najczęstsza przyczyna śmierci.[1]

Polska nie jest wyjątkiem na światowej mapie bezpieczeństwa dróg – według ostatnich statystyk Komisji Europejskiej na ten temat[2], tylko cztery kraje w Europie mają bardziej niebezpieczne drogi niż te nad Wisłą. Pierwszym krokiem do poprawy sytuacji na polskich drogach jest zrozumienie, że wszyscy mogą się przyczynić do rozwiązania problemu – nie tylko administracja publiczna, ale także każdy kierowca. Biorąc pod uwagę, że w 2018 roku każdego miesiąca w Polsce wydawano średnio niemal 35 tysięcy dokumentów prawa jazdy[3] i rejestrowano średnio ponad 160 tysięcy pojazdów[4], możemy mieć naprawdę duży wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Podobne możliwości mamy w zakresie bezpieczeństwa dzieci w samochodach. Każdemu kierowcy w którymś momencie zdarza się wieźć dziecko samochodem – jeśli nawet nie swoje, to syna lub córkę znajomych albo członków rodziny. Odpowiedzialność za ich bezpieczeństwo spoczywa na nas – kierowcach.

Rosnąca świadomość

Chociaż w Polsce wciąż niemal dwie piąte (38%) rodziców przekracza prędkość, kiedy wiezie swoje dzieci samochodem[5], to jednak poczucie odpowiedzialności za ich bezpieczeństwo zaczyna być coraz silniejsze.

Jako, że od lat dokładnie śledzę rynek fotelików samochodowych dla dzieci, mogę powiedzieć, że jeszcze kilka lat temu rodzice byli zdecydowanie mniej świadomi – chociaż oczywiście zwracali uwagę na to, aby fotelik był odpowiedni do wieku i wagi dziecka, to jednak na tym zwykle się kończyło. Teraz rodzice pytają o wykorzystaną technologię. Myślę, że to z jednej strony wynik rosnącej świadomości rodziców, jeśli chodzi o zagrożenia w ruchu drogowym, ale także ich poczucia, że technologia może zapewnić większe bezpieczeństwo – mówi Andrzej Kwapiński, ekspert w dziedzinie bezpiecznego przewożenia dzieci, twórca największej w Polsce sieci specjalistycznych sklepów z fotelikami – Osiem Gwiazdek oraz oficjalny dystrybutor produktów Axkid w Polsce.

Rzeczywiście, ponad 90% rodziców uważa, że w dzisiejszym świecie na dzieci czyha więcej niebezpieczeństw niż w czasach, gdy sami byli mali[6]. Jednak do poprawy sytuacji na drogach wystarczą trzy stosunkowo proste kroki: zwolnić, jechać uważnie i wreszcie korzystać z najnowszych technologii, które wspierają bezpieczeństwo dzieci.

Szwedzki model

Szwecja stała się pionierem, jeśli chodzi o bezpieczeństwo dzieci w samochodach, głównie ze względu na wprowadzoną 40 lat temu rekomendację, aby stosować foteliki montowane tyłem. Dzięki temu liczba śmiertelnych wypadków z udziałem dzieci zmalała. Istotnie, badania dowodzą, że foteliki montowane tyłem są 5 razy bardziej skuteczne niż klasyczne.[7] I to właśnie szwedzkie firmy, takie jak na przykład Axkid, przodują na rynku fotelików montowanych tyłem.  

To bardzo ważne, aby wzorować się na najlepszych sprawdzonych światowych i europejskich przykładach na każdym możliwym poziomie. Stale pracujemy nad bezpieczeństwem dróg w Polsce na poziomie administracyjnym, ale staramy się także systematycznie zachęcać kierowców, aby zwolnili, jeździli ostrożniej i wreszcie zaufali nowym sprawdzonym rozwiązaniom technologicznym na drodze i w pojazdach. Pozostaje jeszcze najważniejsze: kształtowanie bezpiecznych postaw i zachowań, świadomość ryzyka i konieczność przestrzeganie zasad ruchu drogowego. Dokonania i wysiłki poczynione przez Szwecję w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego najmłodszych uczestników ruchu drogowego są dla nas najlepszym przykładem na to, jak to robić – mówi Konrad Romik, Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Nowe technologie są z pewnością wsparciem, ale administracyjne rekomendacje, dotyczące stosowania fotelików montowanych tyłem, nie wystarczą. Szwedzkie dzieci są bezpieczniejsze, ponieważ ich rodzice rzeczywiście są niezwykle świadomi w kwestii bezpieczeństwa dzieci w samochodach – w Szwecji ponad 80% dzieci w wieku od roku do 2 lat podróżuje w fotelikach montowanych tyłem. Co więcej – w większości pozostają w takich fotelikach, dopóki nie osiągną 3 (57%) lub nawet 4 lat (17%)[8]. To z jednej strony rezultat wysokiej świadomości szwedzkich rodziców, ale z drugiej także szeroka oferta fotelików montowanych tyłem dla dzieci w różnym wieku, jak na przykład ta proponowana przez Axkid – szwedzką firmę doświadczoną w projektowaniu i produkcji fotelików montowanych tyłem.

Rear-facing Day: Dzień Fotelików Montowanych Tyłem

W Szwecji widać, że rekomendacja, aby korzystać z fotelików montowanych tyłem była dobrym punktem wyjścia do wzmocnienia świadomości rodziców, jeśli chodzi o bezpieczeństwo dzieci w samochodach. Testy zderzeniowe dają jasne wnioski – foteliki montowane tyłem ratują życie dzieci. I to właśnie dlatego traktujemy naszą działalność nie tylko jako biznes, ale także misję. Aby jeszcze lepiej i skuteczniej ją wypełnić, zaprosiliśmy Ambasadę Szwecji w Polsce, polskie i szwedzkie instytucje publiczne, a także blogerów i dziennikarzy, aby świętować nadchodzący Dzień Dziecka w wyjątkowy sposób – mówi Emil Jadenberg, Chief Marketing Officer w Axkid.

Aby promować ideę fotelików montowanych tyłem, Ambasada Szwecji w Polsce oraz Biuro Radcy Handlowego Ambasady Szwecji we współpracy z firmą Axkid zorganizowały spotkanie „Rear-facing Day: Dzień Fotelików Montowanych Tyłem”. Konferencja miała miejsce 23 maja w rezydencji Ambasady Szwecji w Warszawie. Była skierowana do przedstawicieli administracji publicznej, ubezpieczycieli, wypożyczalni samochodowych i wszystkich innych, którzy zawodowo zajmują się tematem bezpieczeństwa dzieci w samochodach, a także zainteresowanych dziennikarzy i blogerów.


[1] WHO, Global status report on road safety 2018
[2] European Commission, Road Safety in 2018
[3] CEPIK, Pojazdy zarejestrowane w Polsce w 2018 r.
[4] CEPIK, Dokumenty prawa jazdy wydane w Polsce w 2018 r.
[5] PZU, Report „Bezpieczne dziecko 2018”
[6] Ibidem.
[7] Carseat.se, Safety Benefits of Rear-Facing
[8] NTF, Barns färd i bil


Ładowanie
Uwaga Kierowcy